#chceto odcinek drugi, albo pomysł na prezent

Ostatni kwartał tego roku jest w moim kalendarzu wyjątkowo gęsto usiany ważnymi datami: urodziny, śluby, mikołajki, święta… W związku z tym od ładnych kilku dni krążę wokół tematu prezentów. Postanowiłam podzielić się pomysłami na upominki male i duże idealne dla ludzi lubiących czytać, na które trafiłam przygotowując listę prezentów dla rodziny i przyjaciół.

Wiadomo, najlepszym prezentem kolejna książka do kolekcji, ale …
Nawet mieszkając pod jednym dachem z osobą, którą chcemy obdarować wyśledzenie czy już nie posiada danego tytułu może być problematyczne (może książka pożyczona, albo czeka w koszyku na kliknięcie kup teraz, albo chowa się na regale za pierwszym rzędem tomów?). W takim wypadku sprawdza się tak zwany”bon na wszystko, ważny wszędzie”, czyli gotówka lub bon na zakupy w wybranej księgarni.
W mojej rodzinie od paru lat też nieźle funkcjonują „listy do świętego Mikołaja”. Wymieniamy się listami upragnionych tytułów/prezentów,
z czego „Mikołaj”
sam/a wybiera czym nas obdarować. W ten sposób z jednej strony prezent nadal w pewnym stopniu jest zaskoczeniem, a z drugiej „Mikołaj” mają pewność, że obdarowanemu nie sprawią zawodu. Odpada też problem duplikatów na półkach, co może się zdarzyć, gdy wszystkim wokół „niby przypadkiem” napomykamy, że chętnie przeczytalibyśmy dany tytuł. 🙂
To dwa najprostsze rozwiązania, które przychodzą do głowy, natomiast jeśli ktoś chciałby podejść do sprawy mniej typowo to też jest z czego wybierać – najwygodniej przez internet i bez wychodzenia z domu 😉

Zacznijmy od czegoś małego – ZAKŁADKI I MARKERY, którymi można zaznaczyć wybrana linijkę w tekście. Idealne jako dodatek do prezentu albo drobny upominek. Duży wybór ręcznie robionych zakładek można znaleźć na stronach internetowych prezentujących rękodzieło. Tak na przykład wpadły mi w oko zakładki Carre
big-horz.jpg

Okrągłe można by równie dobrze wykorzystać jako zawieszki na drzwi do pokoju gdzie oddajemy się lekturze. 🙂

1118-ksiazka-w-miescie-book-line-marker-zakladka-gadzety-ksiazkowe-9-horz

Od lewej: markery do zaznaczania wybranej linijki tekstu, lampka i zakładka w jednym, zakładki na gumce.

Ciekawy wybór zakładek zakładek można znaleźć ofercie Książka w mieście i Sklep z cytatami. Warto odwiedzić oba sklepy internetowe nie tylko ze względu na zakładki, ale o tym za chwile.
kawa-fotel-ksiazka-raj-1I jeszcze jeden sklep z bardzo trwałymi, bo wykonanymi z metalowych płytek, zakładkami – Hundred Bookmarks. Na stronie można zamówić zakładkę z dowolnym napisem. Świetna opcja, jeśli chcemy podarować coś drobnego, ale jedynego w swoim rodzaju, na przykład z bardziej osobistą dedykacją.

Kolejna sprawa, jeśli siadamy do lektury to zwykle z kubkiem ulubionego napoju, wiec może KUBEK dla książkoholika?
Pracownia dotdesign posiada szeroki asortyment wzorów, w tym kubki z Muminkami!

12247088_483414105171086_2527091328178438478_n-horz

Były zakładki, kubki… to może TORBA na zakupy lub do transportu łupów z księgarni lub biblioteki? Polecam torby ze Sklepu z cytatami – mają wytrzymały materiał i świetne wzory. Oprócz tego, jeśli zaopatrujecie się w książki w Krakowie, niektóre księgarnie przy zakupie trzech tytułów dorzucają torbę gratis 🙂

12246735_10154329966174992_7093589807996286756_n-horz

Torba „kup pan cegłę” do zdobycia w Krakowie. W środku i po prawej torba z Bułhakowem i Tolkienem.

Bardzo podobają mi się też torebki wykonane z książęk, chociaż z drugiej strony zawsze żałuję takich ładnych tomów. W sklepie Restyle.pl można znaleźć torby, które z powodzeniem udają książki:

pol_pl_Czarna-torebka-KSIAZKA-MAGIC-SPELLS-gotycka-torba-kruk-A4-1055_6-horz.jpg

Żadna książka nie ucierpiała przy produkcji tych toreb 😉

Skoro już o transporcie mowa, to świetnym prezentem dla podróżujących komunikacją miejską będzie ETUI NA KSIĄŻKĘ. Ważne tylko, żeby sprawdzić wysokość, grubość tomu i szerokość okładki nie ma znaczenia, bo obwoluty zaprojektowano tak, że dopasowują się do książki. Idealne do torebki czy plecaka – książka się nie obija, okładka nienaruszona – przetestowane osobiście na bardzo zagraconej torebce.
Etui w dwóch wariantach: z klipsem i wiązane można zamówić na stronie Książka w mieście.

864-ksiazka-w-miescie-okladka-na-ksiazki-1-horz.jpg

Mogą się też przydać gadżety ułatwiające zaprowadzenie porządku w biblioteczce – PODPÓRKI DO KSIĄŻEK, które można także znaleźć w sklepach internetowych i serwisach aukcyjnych wpisując słowo-klucz „bookend„.
Poniżej kilka propozycji ze stron:
www.taniaksiazka.pl
Płonąca żyrafa
www.famam.pl

Katana_podporka_do_ksiazek_[4655]_1200-horz.jpg

Od lewej: coś dla fanów s-f, kociarzy, miłośników mangi i zapracowanych 😉

Dla osób posiadających dużą bibliotekę lub pożyczających książki rodzinie i znajomym idealnym prezentem może być pieczątka lub stempel EXLIBRIS. Gotowe wzory można zamówić tutaj i tu.
1188-ksiazka-w-miescie-exlibris-stempel-ksiazkowy-4-horz
Można też  wykonać własny projekt i zlecić wykonanie w sklepie stacjonarnym lub internetowym. Ja jakiś czas temu zdecydowałam się właśnie na takie rozwiązanie i teraz każdy egzemplarz książki, który ma mieć swoje stałe miejsce u mnie na półce jest opieczętowany 🙂

Dobrym pomysłem na prezent mogą być także KOSZULKI, które pomogą zamanifestować sentyment do ulubionej książki, sympatię do wybranego autora, albo fakt, że naszym ulubionym zajęciem jest czytanie.
I tak znajdziemy je w sklepie:
Pan tu nie stał
Koszulkowo.com
vestarius.pl
Dead can talk

Sklep z cytatami
Książka w mieście
Goldenlips

Czasem zdarza się, że domownicy narzekają, że cały czas siedzimy z nosem w książkach. Może warto w takim razie wrzucić pod choinkę jedną z GIER PLANSZOWYCH opartych na historiach opisanych wcześniej przez ulubionego autora?

effb85d5-4000-4f3f-9b5b-4034d19c79bc.jpg

Coś dla fanów Pratchetta, Gaimana, Martina i Lovecrafta.

Polecam Świat Dysku Ankh-Morpork. Dla fanów Pratchetta pozycja obowiązkowa, a jeśli ktoś nie czytał ani jednej książki autora też będzie się świetnie bawił, a może zechce sięgnąć po któryś tytuł z cyklu o Świecie Dysku? Z kolei „Gra o Tron” zapewnia długie godziny rozrywki, zawierania sojuszy i knucia zemsty. 😉

Jeśli nie książka to może AUDIOBOOK? Może sprawdzą się jako prezent dla osób starszych mających problemy ze wzrokiem, zapracowanych, osób, które dużo czasu spędzają w samochodzie lub najmłodszych członków rodziny, którzy jeszcze sami nie czytają? Propozycje dla tych ostatnich znajdziecie na stronie Bajki-Grajki. Wiele z nagrań to nowe wydania historii, których kiedyś słuchało się na płytach winylowych i kasetach magnetofonowych. Osobiście mam do nich wielki sentyment i bardzo często daję je w prezencie maluchom w rodzinie. Moje ulubione to „Ryży Placek i trzynastu zbójców” oraz „Alicja w krainie czarów”.

Jeszcze jednym pomysłem na liście jest CZYTNIK E-BOOKÓW, jeśli oczywiście dysponujemy większą kwotą lub mamy możliwość złożenia się na prezent z innymi członkami rodziny. Dlaczego to fantastyczny pomysł na upominek dla mola książkowego? Można by długo wymieniać zalety (aż temat prosi się o osobny wpis ;)). Dla mnie, wiernej miłośniczki książek papierowych, to przede wszystkim wygoda w codziennej podróży, ulga dla kręgosłupa (nie taszczę już opasłych tomów do autobusu jak kiedyś) i oczu (regulacja wielkości czcionki), koniec sprzeczek o gaszenie światła w sypialni (mój model ma podświetlany ekran) i wielka biblioteczka zawsze pod ręką 🙂 Jeśli myślicie o zakupie czytnika dla bliskich polecam stronę Świat Czytników, która na pewno ułatwi wam podjęcie decyzji co do marki i modelu.

11949508_302709946519842_4496479619047871842_n (1)

My little Kindle 😀 Byłam sceptycznie nastawiona, teraz nie wyobrażam sobie życia bez. 😉

A co powiecie na prezenty w odcinkach? Na przykład PRENUMERATA magazynu „Książki” lub książkowych serii?

Przechwytywanieaa-vert.jpg

Oprócz serii Świat Dysku można zamówić książki o panu Samochodziku i współczesne kryminały.

Oprócz tego udało mi się  jeszcze wyszperać w internecie pościel z Muminkami, szaliki z Hogwartu,  biżuterię książkową, „pierścionek” ułatwiający trzymanie książki oraz coś na skołatane nerwy.
Buszując po stronach internetowych można znaleźć wiele zaskakujących, ciekawostek około-książkowych 🙂

Ostatni pomysł jaki przychodzi mi do głowy to sprezentowanie ZAPROSZENIA DO KINA LUB TEATRU na adaptację ulubionej książki. Tak swego czasu dostałam od przyjaciółki bilety na spektakl na podstawie „Morfiny” Szczepana Twardocha czym sprawiła mi wielką radość 🙂

Wiadomo, że ten wpis nie wyczerpuje tematu, ale może udało mi się podpowiedzieć Wam jakiś dobry pomysł na upominek dla najbliższych?
Może macie swoje sprawdzone „patenty” na prezenty?

13 uwag do wpisu “#chceto odcinek drugi, albo pomysł na prezent

  1. Bardzo fajne pomysły 😀 Uwielbiam gadżety od Książki w mieście (zakładki na gumce, etui na książkę), cuda od Sklepu z cytatami (poprosiłam Mikołaja o poduchy), kubki od Dotdesign… Czytnik to faktycznie świetna sprawa! Dostałam go w prezencie na urodziny i właśnie poskładało mi się na niego kilka osób z rodziny i mój ukochany 🙂 A teraz kusi mnie ten exlibris Książki w mieście… Hmmm, może po nowym roku 😀

    Polubione przez 1 osoba

    • O! Poduchy jakoś przegapiłam, ta z czarną dziurą ostatnio mi najbliższa, nie czytam w busie bo od razu sen „przenosi mnie w inny wymiar”, ale mam nadzieję, że wiosna kiedyś w końcu nadejdzie 😉 Mnie najbardziej kuszą podpórki do książek bo planuję przeorganizować biblioteczkę, no ale zobaczymy co z tego wyjdzie…

      Polubione przez 1 osoba

      • Podpórki są super, ale przy moich przeładowanych regałach nie miałabym gdzie ich wcisnąć 😉 Ja poprosiłam o poduchę „Gdy nie czytam, to zanikam” oraz z cytatem z ukochanej książki „Mistrz i Małgorzata” ❤

        Polubienie

  2. Pingback: Podsumowanie listopada | Książkowe światy - moje recenzje książek

    • hahah no myślę, że od czasu do czasu to nieszkodliwe 😉 Zapomniałam dodać, że jeśli tylko ktoś ma zdolności manualne to może się pokusić o własnoręczne wykonanie na przykład etui na książkę lub zakładki. Myślę, że kiedyś będzie o tym osobny wpis. Pozdrawiam!

      Polubienie

  3. Ale się rozpisałaś ;). Spodobały mi się wszystkie z Twoich pomysłów :).

    Ja od Pieronka dostałam książkę ale podałam mu kilka pozycji więc i tak miałam niespodziankę :).

    Fajny pomysł z etui na książkę. Jeśli chodzi o ebooki, to jakoś nie jestem przekonana :).

    Polubienie

Skomentuj

